![Blog-img](https://alhora.cat/wp-content/uploads/2024/07/illa-erc-1.jpg)
Les opcions d’ERC o la teoria de l’os panda
De Jordi Graupera
LlegirA Catalunya hi ha milions de persones que no han passat per l’ensenyament en català, uns perquè van ser escolaritzats durant el franquisme, uns altres perquè han arribat a Catalunya en edat adulta, provinents d’Espanya o d’uns altres països. El dret de conèixer la llengua catalana els va ser manllevat, o no han pogut gaudir-lo a temps, i es troben en un país ocupat on el govern espanyol només els exigeix el castellà per a progressar administrativament i n’incentiva el monolongüisme. Gran part d’aquesta població en edat laboral, especialment la immigrada, treballa en el sector dels serveis i en sectors de baixa qualificació, i no conèixer la nostra llengua els impedeix la integració i el progrés econòmic i social. El català queda relegat a l’àmbit privat i l’institucional.
La proposta consisteix a invertir 1.000 milions d’euros en un pla d’ensenyament de llengua i cultura catalanes remunerat per a tothom qui no hagi gaudit del dret de passar per l’escola catalana democràtica, sigui per raons d’edat, de repressió franquista o d’origen.
Mil milions d’euros en un pla d’ensenyament de llengua i cultura catalanes remunerat per a tothom qui no ha gaudit del dret de passar per l’escola catalana democràtica, sigui per raons d’edat, de repressió franquista o d’origen.
A Catalunya hi ha milions de persones en edat adulta que no han passat per l’ensenyament en català (escola franquista o comunitats immigrants). El dret de conèixer la llengua els ha estat manllevat, o no han pogut gaudir-lo a temps, i es troben en un país ocupat on el govern espanyol només els exigeix el castellà per a progressar administrativament, i n’incentiva el monolongüisme. .
Gran part d’aquesta població en edat laboral, especialment la immigrada, treballa en el sector dels serveis i en sectors de baixa qualificació, i el fet de no conèixer la nostra llengua els impedeix la integració i el progrés econòmic i social. El català queda relegat el a l’àmbit privat i l’institucional.
Pla formatiu per trams, amb una retribució condicionada a l’assistència a cursos i a la superació de proves de nivell. En cas de no superar-les, es pot repetir el tram, sense remuneració. En cas de superar-la, el següent nivell implica un increment de la retribució, i així successivament.
Organització formativa per sectors professionals: hostaleria, indústria, botigues d’alimentació, agricultura, etc., per a proporcionar els fonaments bàsics de comprensió i expressió en llengua catalana a la feina.
D’aquesta manera, es garanteix l’assoliment dels nivells bàsics de la llengua i la cultura catalanes i una possibilitat d’aprofundiment en diversos moments de la carrera laboral, segons interès o talent. L’objectiu és d’arribar a formar fins a 100.000 persones l’any i, indirectament, reforçar la indústria de l’ensenyament, la producció i l’estudi de la llengua.